Skip to main content English

Publikationen Medical Education Research (MER)

2015

  • Preusche, I., & Lamm, C. (2015). Empathy in medical education: What can we learn from social neurosciences? Advances in Health Sciences Education, Epub ahead of print.
    Abstract: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25597025

2013

  • Wagner-Menghin, M. M., & Masters, G. N. (2013). Adaptive testing for psychological assessment: how many items are enough to run an adaptive testing algorithm? Journal of Applied Measurement, 14(2), 106-117. Abstract
  • Wagner-Menghin, Michaela, Preusche, Ingrid, & Schmidts, Michael. (2013). The Effects of Reusing Written Test Items: A Study Using the Rasch Model. ISRN Education, 2013. Full Text
  • Preusche, I., & Wagner-Menghin, M. (2013). Rising to the challenge: cross-cultural adaptation and psychometric evaluation of the adapted German version of the Jefferson Scale of Physician Empathy for Students (JSPE-S). Adv Health Sci Educ Theory Pract, 18(4), 573-587.
    Abstract: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22923100 

2012

  • Preusche, I., Schmidts, M., & Wagner-Menghin, M. (2012). Twelve tips for designing and implementing a structured rater training in OSCEs. Medical Teacher, 34(5), 368-372.
    Abstract: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22452283

2011

  • Schuwirth, L.; Colliver, J.; Gruppen, L.; Kreiter, C.; Mennin, S.; Onishi, H.; Pangaro, L.; Ringsted, C.; Swanson, D. Van der Vleuten, C.; Wagner-Menghin, M. (2011). "Research in assessment: Consensus statement and recommendations from the Ottawa 2010 Conference." Medical Teacher 33(3): 224-233. Abstract
  • Wagner-Menghin, M., I. Preusche, et al. (2011). "Clinical performance assessment with five stations: Can it work?" Medical Teacher 33(6): 507-507.

2014

  • Preusche, I. (2014). What do we need for shaping the intention to show empathic behavior? Using the Theory of Planned Behavior (TPB) for identifying relevant factors for medical undergraduate students. 18. Grazer Conference (3.-5 April), Salzburg, 2014.
  • Preusche, I., & Gruber, B. (2014). Anwendung der Theorie des geplanten Verhaltens zur Erklärung von empathischem Verhalten Medizinstudierender in der Gesprächsführung. Paper presented at the Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA), (25.9.-27.9.2014),
    Hamburg, Germany.
  • Preusche, I., & Gruber, B. (2014). Eliciting and quantifying beliefs of medical undergraduate students determining the intention to perform empathic behavior. Paper presented at the EACH Conference (28.09.-1.10.2014), Amsterdam.
  • Görlitz, A., Bachmann, C., Blum, K., Höfer, S., Peters, T., Preusche, I., Raski, B., Rüttermann, S., Wagner-Menghin, M., Kiessling, C. (2014).
    Lehren und Prüfen kommunikativer Kompetenzen? im Medizinstudium – Ergebnisse einer Umfrage im deutschsprachigen Raum. Paper presented at the Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA),
    (25.9.-27.9.2014), Hamburg, Germany. , Hamburg, Germany.

2013

  • Preusche I, Kiessling, C. (2013). Konzept und Evaluierung des Workshops des GMA-Ausschusses „Kommunikative und Soziale Kompetenzen“. Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA). Graz, 2013. (26.-28. September 2013). Graz; 2013. Beitrag
  • Philipp, S. Preusche I, (2013). Workshop Part 1: Empathie – Definieren, Lehren, Forschen und Messen. Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA). Graz, 2013. (26.-28. September 2013). Graz; 2013. (presented by IP) Beitrag 
  • Preusche I, Philipp, S. (2013). Workshop Part 2: Empathie –Forschen  [empathy research]. Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA). Graz, 2013. (26.-28. September 2013). Graz; 2013. Beitrag
  • Preusche I, , Jandrasits, O., & Knaus, A. (2013). Tailored skills training for undergraduate dentistry students in year 2: implementations and challenges.  17th Grazer Conference: Qualität der Lehre 2013 - Teaching medical skills (4.-6. April 2013). Vienna; 2013. Beitrag
  • Wagner-Menghin, M, van Dalen, J., Merrienboer, J., & DeBruin, A. (2013). "Mit dieser Leistung bin ich zufrieden“ Wie generieren Studierende ein Urteil ihrer Gesprächsführungsfertigkeiten? Paper presented at the GMA Jahrestagung 2013.  Abstract

2012

  • Wagner-Menghin, M. (2012). Selbstbeurteilung kommunikativer Kompetenz. Was können wir tun, damit das irgendwann funktioniert? Paper presented at the Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA). Aachen 27.-29.09.2012.
  • Wagner-Menghin, M. (2012). Can students use self-reflection to identify strengths and weaknesses occurring during communicating with patients? Paper presented at the AMEE2012-An International Association for Medical Education (27.08.)
  • Preusche, I. (2012). Is Empathy in the Medical Students’ Mind When Reflecting on Their History Taking Skills? And What Is the Nature of These Notices of Empathy? EACH 2012 European Association for Communication in Healthcare International Conference on Communication in Healthcare. St.Andrews, Scottland.
  • Preusche, I. & K. Rockenbauch (2012). Empathieforschung. GMA Workshop Kommunikative und soziale Kompetenzen in der medizinischen Lehre. Wien.
  • Preusche, I. (2012). Was ist für empathisches Verhalten aus Sicht von Medizinstudierenden vor der ersten Famulatur wesentlich? Eine qualitative Pilotstudie unter Anwendung der Theorie des geplanten Verhaltens GMA Jahrestagung 2012,. Aachen, Germany.         
  • Hofhansl, A., Preusche, I., Körmöczi, G.F. (2012). Gender matters in mentor selection of medical students: A descriptive study. AMEE 2012. The Continuum of Education in the Healthcare Professions (25-29 August), Lyon, 2012. In: AMEE 2012. Abstract Book. p. 434 )

2011

  • Wagner-Menghin, M, Preusche, I., & Schmidts, M. (2011). Reusing Written Test Items: Will their Difficulty Decline? Paper presented at the 15th Grazer Konferenz Qualität der Lehre: New Horizons in Teaching and Learning (28-30 April). Vienna.
  • Preusche, I. and M. Wagner-Menghin (2011). A plea for a wider perspective on international research findings in order to better compare medical student’s attitude towards physician empathy. 15th Grazer Konferenz Qualität der Lehre: Teaching and Learning – expanding our resources (28-30 April). Vienna.
  • Preusche, I. and M. Wagner-Menghin (2011). Wie stehen Medizinstudierende zu dem Konzept Empathie? Erstellung und psychometrische Überprüfung der deutschsprachigen Version der Jefferson Scale of Physician Empathy for Students (JSPE-S). GMA Jahrestagung 2011,  (05-05.10.2011), Munich. Munich, Germany, German Medical Science GMS Publishing House.  
  • Preusche, I., M. Wagner-Menghin, et al. (2011). How to measure non-observable aspects of empathy: a qualitative study. amee2011 An International Association for Medical Education (27-31 August). Vienna.

2010

  • Preusche, I., M. Wagner-Menghin, et al. (2010). To kill two birds with one stone: Assets and drawbacks of a synergy approach. 14th Grazer Konferenz Qualität der Lehre: New Horizons in Teaching and Learning, Vienna.
  • Preusche, I., M. Wagner-Menghin, et al. (2010). Turn rehearsal into show: SP-resource management is beneficial for large cohort teaching and assessment. 14th Ottawa Conference Miami.
  • Schmidts, M., I. Preusche, et al. (2010). Schottisch prüfen - kann man mit einem sequentiellen OSCE und einem schriftlichen Zusatztest valide und verteidigbare Prüfungsergebnisse erreichen? GMA Jahrestagung 2010: Viel verändert, viel erreicht? Bilanz und Zukunft der Studienreform, Bochum 2010.
  • Schmidts, M. and M. Wagner-Menghin (2010). Make a virtue out of necessity: Reaching defendable decisions in a low-budget OSCE. AMEE 2010 Conference (4-8 September). Glasgow, UK.     
  • Wagner-Menghin, M., I. Preusche, et al. (2010). 5-Station Practical Assessment: Can it work? 14th Grazer Konferenz Qualität der Lehre: New Horizons in Teaching and Learning. Vienna.       
  • Wagner-Menghin, M., I. Preusche, et al. (2010). SCAss-Standardized Clinical Skills Assessment: A practical exam for a cohort of more than 700 2nd year medical students. 14th Ottawa Conference (15-20 May). Miami, FL.     

2013

  • Preusche I, Blacky A (2013). Invited workshop: Basic medical skills - linking teaching and assessment. 17th Grazer Conference: Qualität der Lehre 2013 - Teaching medical skills (4.-6. April 2013). Vienna; 2013.
  • Blacky A, Preusche I (2013). Invited Conference talk: Basic medical skills - linking teaching and assessment. 17th Grazer Conference: Qualität der Lehre 2013 - Teaching medical skills (4.-6. April 2013). Vienna; 2013.

2012

  • Schmidts, M., & Wagner-Menghin, M. (2012). Skills Unterricht im Massenstudium - Strategien bei der Lehre und beim Prüfen (Invited Lecture). Paper presented at the Master of Medical Education - German Program Week - Lehren und Prüfen I Modul III (March), Wien.
  • Wagner-Menghin, M. (2012). Self-Assessment - unser emotionaler Blinder Fleck (Invited Lecture). Paper presented at the MME-Gurtensymposium 2012 - The Art of Formative Assessment (23. 3. 2012) Bern.
  • Wagner-Menghin, M., & Schmidts, M. (2012). Sequential Testing - practical application. Paper presented at the amee2012 - An International Association for Medical Education - Preconference Workshop (Aug 2012), Lyon (France).

2011

  • Wagner-Menghin, M. (2011). Adaptives Prüfen von Skills im Massenbetrieb (Invited Lecture). Master of Medical Education - German Program Week - Lehren und Prüfen I Modul III (March). Vienna, Lischka, M.
  • Schmidts, M., G. Mayerhofer, et al. (2011). Summer-School Clinical Skills – EMEDIQUAL. Summer-School Clinical Skills – EMEDIQUAL (Workshop). Vienna (Austria).
  • Wagner-Menghin, M. & M. Schmidts (2011). Test Theory. Things you always wanted to know, yet never dared to ask. amee2011 - An International Association for Medical Education - Preconference Workshop (Sept 2011). Vienna (Austria).   

2013

Pastner, B., Schechtner, C., Billeth, S., Preusche, I., Alexopoulos, J.& Löffler-Stastka, H. (2013). Development of Therapeutic Attitudes: Teaching and Learning in Psychotherapy. WCES 2013: 5th World Conference on Educational Sciences Procedia - Social and Behavioral Sciences, Elsevier 116 (2013) 1170-1175.

  • Preusche, I. (2013). Empathie in der Arzt-Patient-Beziehung: Lehren, lernen, prüfen. In O. Frischenschlager & B. Hladschik-Kermer  (Eds.), Gesprächsführung in der Medizin (pp. 209-216). Vienna: Facultas
  • Preusche, I. (2013). Ärztliche Gesprächsführung A. In O. Frischenschlager & B. Hladschik-Kermer  (Eds.), Gesprächsführung in der Medizin (pp. 209-216). Vienna: Facultas
  • Preusche, I., M. Wagner-Menghin, et al. (2011). Psychologische Tätigkeiten im Bereich der Qualitätssicherung für Medizinische Prüfungen der Medizinischen Universität Wien (MedUni Wien). Klinische Psychologie im Krankenhaus. J. Lehrner, K. Stolba, G. Traun-Vogt and S. Völkl-Kernstock. Vienna, Springer Verlag: 123-132.
  • Schuwirth, L., Colliver, J., Gruppen, L., Kreiter, C., Mennin, S., Onishi, H., . . . Wagner-Menghin, M. (2012). Best practice in research in assessment. In W. McGaghie (Ed.), International Best Practices for Evaluation in the Health Professions. London: Radcliff.